Delo ter življenje rudarjev postaja vedno bolj zanimiv motiv za različne ustvarjalce: fotografe, slikarje, pisatelje, pesnike in tudi gledališčnike. Da je temu res tako, se nazorno kaže v Muzeju Premogovništva Slovenije v Velenju, kjer slikar Milan Razboršek razstavlja rudarske zgodbe v enaindvajsetih slikah z naslovom “EX KNAP”.
V Premogovniku Velenje
smo kot družbeno odgovorno podjetje, ki je tesno prepleteno z okoljem, v
katerem deluje, in tudi s celotno Slovenijo, navdušeni, da tudi umetniki
opazijo delo rudarjev ter ga na različne načine umetniško upodabljajo. Na
otvoritvi Razborškove razstave, ki je potekala 16. februarja 2011, je prisotne
v imenu Premogovnika Velenje pozdravil Boris Potrč, vodja Izobraževalnega
centra, ki je med drugim povedal: »Vedno željno pričakujemo razstave, ki jih
pripravijo v Muzeju Premogovništva Slovenije v Velenju. Tokratne razstave
likovnih del smo zaradi rudarske tematike še posebej veseli. Ob pogledu na ta
čudovita dela postane človek kar malo razbremenjen, ob zavedanju, da je delo
rudarjev zelo zahtevno in poteka v posebnih pogojih.« Na električni kitari se
je predstavil nekdanji »knap« in še vedno sodelavec v naši Skupini PV Franjo
Jurovič.
O umetnikovem delu je likovna kritičarka Tatjana Pregl Kobe povedala: »Slikar
Milan Razboršek je s ciklom zgodb v enaindvajsetih slikah ustvaril enega
vidnejših pomnikov ‘knapovščini’ v svojem zagorskem kraju, saj ga je naslikal
vešče in premišljeno kot celoto, hkrati pa vsaka izrisana in kolorirana podoba
deluje kot samostojno likovno delo, kot izrisan knapovski dnevnik.«
V Muzeju premogovništva Slovenije v Velenju si lahko razstavo slikarja Milana
Razborška ogledate do vključno 24. marca 2011.
Zgodba v enaindvajsetih slikah
Že ob izumu
fotografije se je dvomilo o preživelosti realističnega slikarstva in
mimetičnega v umetnosti, kasneje se je govorilo tudi o tem, da je predvsem
hiperrealizem tekmovanje slikarstva s tehniko fotografskega aparata, hkrati pa
tudi nasprotovanje modernističnim intelektualcem. Problemov sodobnega
slikarstva danes ne rešujemo le z odmikom v abstraktno slikarstvo ali
postavljanjem po robu nerazrešenosti tradicionalnega in sodobnega pojmovanja
figuralike v umetnosti. Tako poenostavljena pot včasih vodi do nasprotujočih si
in dvomljivih rešitev tistih, ki iščejo tudi smisel figuralnih smeri v sodobni
umetnosti. Za slikarstvo Milana Razborška lahko rečemo, da površinska plast
zaradi navezanosti na objektivni svet in na mimetična označevalna načela
dopušča, da povedano in ilustrirano razbiramo neposredno, vendar ob tem slikar
v tem svojem ciklu razkriva tudi nedvoumno subjektivno sporočilo: gre za
dokumentarni zapis o življenju rudarja, njegov socialni status in industrijsko okolje
ter urbani svet, v katerem se knap, slikarjev glavni junak, giblje in živi.
Postavljanje razstave v ozračje, iz katerega bistvo tematike enaindvajsetih
slik Milana Razborška izhaja, zahteva precej tankočutnosti. Kontekst prostora
ne sme spreminjati vsebine predstavljenih del, ki se nanašajo na rudarje,
katerih duh prežema zgodovinskost tega prostora, prav tako pa narava likovnih
del ne sme motiti občutij, ki jih nudi zdaj prenovljen in sodobno urejen, a še
vedno rudarjem posvečen prostor. Razborškova razstava slikarskega cikla z
naslovom EX KNAP se tako vsebinsko kot likovno prilega ozračju razstavam
namenjenega prebeljenega prostora. Potem ko pridemo v velenjski Muzej
premogovništva Slovenije skozi visoko obokano Črno garderobo mimo kopalnice in
vhoda v zgodovinsko razstavljeno Rudarsko stanovanje, se znajdemo v prostoru
nekdanje Bele garderobe, zdaj preurejene ter tehnično in sodobno namenjene
razstavam, večinoma vezanim na avtohtono okolje. Čeprav je avtor cikel
zaključil že pred dvema letoma, dajejo zaporedno razvrščene slike vtis, da so
nastale namenoma za ta prostor, celo več, da so namenjene vsem rudarjem in
njihovemu vsakdanu v kateremkoli rudniku. Še toliko bolj, ker je nad razstavnim
prostorom sistematično in pregledno predstavljena tudi razstava z naslovom
Zgodovina premogovništva.
Pred dvema letoma nastali cikel enaindvajsetih slik, ki predstavljajo dan
povprečnega rudarskega življenja, je nastal kot pomnik zagorskim rudarjem, ki
so zaznamovali več kot 250-letno zgodovino Zagorja ob Savi. Takrat, ko so
dokončno zaprli premogovnik, je na pobudo direktorja družbe Tevel Iztoka Živka,
ki tudi sam izhaja iz rudarske družine, pričel nastajati cikel slik rudarjevega
vsakdana kot spomin na nekdanji način življenja v kraju. V sliki in besedi se
pred nami odvije skorajda film o rudarskem šihtu, na trenutke trpek, kot je
znalo biti trpko knapovsko življenje, a tudi izrazito vesel in humoren, kakršni
so znali biti samo knapi. Na vseh slikah nastopa isti junak, pravzaprav gre za
dnevniški zapis njegovega življenja, ne le enega dne.
Enako sozvočje z duhom okolja je navzoče tako v skoraj naturalističnih podobah
kot tudi v šaljivo in humorno, mestoma celo groteskno zasnovanih kompozicijah.
Gre namreč za poenostavljene ali nanovo interpretirane detajle, s katerimi
slikar ohranja spomin na tiste, z današnje perspektive skoraj romantične čase,
v resnici pa težke in trde z vsem, kar prinaša vsakodnevno življenje. Težko
jutranje vstajanje po kratki noči; utrujen in sključen rudar pri mizi, kamor mu
žena prinaša zajtrk, in brlivka sredi kuhinje; ženin pozdrav ob odhodu na delo
in pogled na luno iz vhodnih vrat; staro razmajano kolo, s katerim rudar hiti v
rudnik – še vedno luna na nebu; vestno izslikana hiša in rudar na kolesu, ki je
že pozen za ‘šiht’; rudar, ki ima vseeno še čas za cigareto pred začetkom
dela; pogled na rudniške številke, po katerih se vidi ali je rudar v jami
ali ne; še kozarček; in na delo; v dvigalu pred spustom v rove; vrtanje in
žareče rumena svetloba; rudar, zadovoljen s kvaliteto premoga, v centru
uokvirjene kompozicije; še en kompozicijsko razgiban prizor ob delu; počitek in
malica, realistična figura s skicoznim ozadjem; rudar s svetilko, ki je njegova
večna spremljevalka v jami, in Berkmandeljc; na rudarskem stranišču, na
‘kibli’, kar je neizbežen motiv, če cikel slik dokumentira cel rudarjev dan; za
rudarskim vozičkom v jašku; v kopalnici med množico do nerazpoznavnosti
zabrisanih teles in obrazov; v gostilni s prijatelji; spet na kolesu in spet
utrujen, tokrat od težkega celodnevnega dela, daleč nekje v ozadju hiše; končno
doma, a glej, žena ni sama v postelji … Vsaka podoba zase je slika, ki
ima svoje lastne likovne zakone in je vsebinsko sama sebi zadostna, cel ciklus
pa je edinstven prav zato, ker vseh enaindvajset slik govori eno samo zgodbo
kot v stripu, sličico za sličico, risbo za risbo.
Tatjana Pregl Kobe
MILAN RAZBORŠEK
Milan Razboršek je bil
rojen leta 1959 v Trbovljah. Je absolvent Visoke šole za risanje in slikanje.
Po končanem študiju na Ekonomski fakulteti v Ljubljani je obiskoval tečaje
risanja in slikanja na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani in pozneje
začel študij na Visoki šoli za risanje in slikanje v Ljubljani.
Živi in ustvarja na Izlakah, zaposlen je kot strokovni sodelavec Galerije
Medija v Zagorju. Milan Razboršek je sodeloval na več skupinskih razstavah in
šestih samostojnih, je udeleženec Slikarske kolonije Izlake – Zagorje, kolonije
Primož Trubar Moravske Toplice in večkratni udeleženec Ex tempore na Kumu.
Likovni kritik Milan Pirker je o slikarstvu Milana Razborška zapisal, da
je ob pogledu na njegova dela prva asociacija bližnje sosedstvo z akademskim
slikarjem Nikolajem Beerom, ki je bil od vsega začetka njegov mentor,
ocenjevalec in selektor likovnih del. Ko je primerjal dvojico Razboršek-Beer,
se je spomnil še enega podobnega dvojca, in sicer Hočevar-Hoči in Rijavec v
šestdesetih letih v Trbovljah. Tudi v tem primeru je bil Rijavec starejši in
izkušenejši umetnik, pa se je Hočevar kljub temu osamosvojil in postal
prepoznaven umetnik. Razlika med Razborškom in Beerom se je izkristalizirala že
z Razborškovim ciklom Zasavske vedute, s ciklom Ex knap pa to postaja še bolj
očitno.
Samostojne razstave
1. GALERIJA HOTELA RADIN – 1995
2. GALERIJA EROS – LJUBLJANSKI NEBOTIČNIK – 1996
3. GALERIJA DD TRBOVLJE – 2000
4. AVLA SEJNE SOBE FIRME EVJELEKTROPROM – 2004
5. GALERIJA DD HRASTNIK – 2008
6. GALERIJA MEDIJA ZAGORJE – 2009